MENU
 

JON CAZENAVE — Hatsa

Hatsa

Hatsa. Sala Amárica. Vitoria, Spain.

Eng

The roots of Cazenave´s work penetrate into his homeland as a kind of rizome that has been growing and expanding over the years. In the beginning he approached concepts such as identity and property, with an omnipresent background: the landscape. Over time, this natural setting, traversed by the culture and history of the human being, was represented as a backbone of his work. It is developed in multiple directions ranging from the vestiges of prehistory until a metaphysical drift, connecting it with the universal essence of nature. What at first was a documentary record began to hold much symbolism and created a dynamic relation with the landscape, intervening in the support that represents it, or acting directly in the materials that inhabit it.

UR AITZ is the project that stimulates experiments. There are different formalisations in it which express its intimate relation with the landscape. They all belong to it and contribute with fragments of meaning to the totality of his work. The mural mosaic Hatsa narrates the arrival of the waves to the earth and their return to the sea, through a fixed plan, which multiplies in the space, making the cyclical lapse of time visible. On January 4, 2016, Jon Cazenave photographed between 10:37 A.M. and 10:42 A.M. a fragment of the waterfront of San Sebastian where the waves crash against the rocks during a storm. This clash, he says, left a mark in the land where he grew up. After returning to his studio, he filled in the computer screen with all the obtained records. He then decided to distribute them chronologically and discovered that the arrangement of the photographs generated unexpected visual rhythms, something similar to the breathing of the sea during those five minutes. After it, he created a seven-line mosaic composed of 30 images each: a nod to the lunar cycles that originate the tides. In fact, the annual calendars that represent the moon cycles form a mosaic with an amazing isomorphism to the one created by Jon Cazenave: a tiny atlas of a brief space recorded in a short time.

From afar, the surface of this mural made of fragments seems to mimic the succession of comings and goings from the sea to the coast. Move yourself forward and back. This is how Cazenave´s mural invites us to contemplate it by going back and forth. This is a proposal for its visualisation and, simultaneously, of unconscious internalisation of the rhythmic cycle that shapes it. This constant and repetitive process confirms, once again, that nature is constantly changing. Sometimes art, like nature, as Being, not only is, it happens.

Alejandro Castellote


Cast

Las raíces de la obra de Cazenave penetran su tierra como una suerte de rizoma que ha ido creciendo y extendiéndose a lo largo de los años. En sus comienzos abordó conceptos como la identidad y la pertenencia con un omnipresente telón de fondo: el paisaje. Con el tiempo, ese escenario natural, atravesado por la cultura y la historia del ser humano, ha ido situándose como un núcleo vertebrador de su trabajo. Crece en múltiples direcciones que van desde las huellas de la prehistoria hasta una deriva metafísica que lo conecta con la esencia universal de la naturaleza. Lo que en un principio fue un registro documental se ha ido cargando de simbolismos y está desembocando en una relación dinámica con el paisaje interviniéndolo en el soporte que lo representa o actuando directamente sobre los materiales que lo habitan.

Hatsa es una pieza que cataliza estas experimentaciones. En él conviven diferentes formalizaciones que expresan su íntima relación con el paisaje. Todas ellas le pertenecen y aportan fragmentos de sentido a la totalidad de su obra. El mosaico mural que se presenta en la exposición narra la llegada de las olas a la tierra y su regreso al mar a través de un plano fijo que se multiplica en el espacio, haciendo visible el lapso cíclico del tiempo. El 4 enero de 2016, Jon Cazenave fotografió, entre las 10:37 h. y las 10:42 h., un fragmento del malecón de San Sebastián donde las olas chocaban contra las piedras durante una tormenta. El choque, dice él, ha marcado la tierra en la que ha crecido. Al regresar a su estudio llena la pantalla de su ordenador con todas los registros obtenidos. Decide distribuirlos cronológicamente y descubre que la disposición de las fotografías genera unos inesperados ritmos visuales, algo semejante a la respiración del mar durante esos cinco minutos. Forma entonces un mosaico de siete filas de 30 imágenes cada una: un guiño a los ciclos lunares que originan las mareas. De hecho, los calendarios anuales que representan los ciclos de la luna componen un mosaico con un sorprendente isomorfismo al creado por Jon Cazenave: un atlas minúsculo de un espacio breve registrado en un tiempo breve.

Desde la distancia, la superficie de ese mural constituido por fragmentos parece emular la sucesión de idas y venidas del mar a la costa. Avanza y retrocede. Así también el mural de Cazenave nos invita a contemplarlo avanzando y retrocediendo. Es una propuesta de visualización y, simultáneamente, de interiorización inconsciente del ciclo rítmico que lo conforma. Ese proceso constante y repetitivo confirma, una vez más, que la naturaleza está en permanente transformación. A veces el arte, como la naturaleza, como el Ser, no solo es, sucede.

Alejandro Castellote


We use cookies to improve our services. More information